Dla wielu profesjonalistów problemem w kontakcie z zawieszeniami pneumatycznymi jest poprawna diagnoza awarii. Składają się one z kilku podstawowych komponentów, których funkcjonowanie jest ze sobą nierozerwalnie powiązane.

Podstawowe części układu zawieszenia pneumatycznego

Miech pneumatyczny, zwany również sprężyną; napełniany przez kompresor. Montuje się go zazwyczaj na tylnej osi amortyzatora, choć można spotkać także elementy zintegrowane. Przyczyną ich awarii najczęściej jest klasyczne zmęczenie materiału, który to proces jest dodatkowo przyspieszany przez czynniki zewnętrzne, takie jak olej czy brud.

Sprężarka (inaczej: kompresor lub pompa zawieszenia) – jej zadaniem jest sprężanie i osuszanie powietrza, które następnie zostaje dostarczone do miechów. Uszkodzenie, tj. spalenie sprężarki ma najczęściej miejsce na skutek problemów ze szczelnością miecha, a także zbyt intensywnego użytkowania. Pompa zawieszenia powinna być wymieniana razem z nowym przekaźnikiem i filtrem.

Kolumna pneumatyczna – czyli połączenie amortyzatora i miecha; montuje się ją najczęściej na przedniej osi pojazdu.

Usterka każdego z wskazanych powyżej komponentów wpływa bezpośrednio na pracę całego układu. Dlatego ważne jest odnalezienie rzeczywistej przyczyny awarii przed wymianą części.

Inne elementy wpływające na funkcjonowanie zawieszenia pneumatycznego

Przekaźnik kompresora – zazwyczaj montowany w skrzynce bezpieczników; w przypadku usterki musi zostać usunięty razem z całą pompą zawieszenia. W innym wypadku może powodować nieprawidłowe załączanie, a w dalszej kolejności nowej sprężarki.

Bloki zaworowe – warto im się szczególnie przyjrzeć przed podjęciem decyzji o wymianie miechów; często wystarczy korekta położenia przewodów przy bloku.

Powiązanymi z całym układem częściami o nieco mniejszym znaczeniu, które jednak rzadko ulegają awariom są czujniki wysokości i zbiorniki wyrównawcze.

Naprawa zawieszenia pneumatycznego i wymiana elementów, np. takich jak pompa zawieszenia, nie jest trudnym wyzwaniem dla doświadczonego mechanika. Co ważne, nie wymaga większej ilości narzędzi, niż serwisowanie zawieszeń tradycyjnych – na przykład uszkodzony miech w tego rodzaju układzie wymaga użycia mniejszej ich liczby. Ponadto zupełnie wystarczające są uniwersalne narzędzia służące do diagnostyki.

Sprawdź ofertę sklepu z częściami do zawieszenia pneumatycznego:
pompa zawieszenia w164
pompa zawieszenia w166
pompa zawieszenia w211

Author:

Related Post

top